Walka o południową obwodnicę Świdnicy. Jej los zależy od mieszkańców

wtorek, 13.1.2015 06:00 6599 0

Jeszcze w grudniu 2014 r. do konsultacji społecznych został skierowany Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. W obecnej jego wersji nie znalazła się południowa obwodnica Świdnicy. Istnieją jednak szanse na to, że ta znajdzie się na liście zadań do realizacji. Sporo zależy teraz od mieszkańców miasta.

 

foto ilustracyjne
 

Zadanie to ma ogromną wagę w wykluczeniu ruchu tranzytowego ze Świdnicy. Koszt realizacji zadania wyceniono na ponad 500 mln. zł..

- Wizyta, jaką odbyłem wraz z posłami Robertem Jagłą i Teresą Świło oraz radnym wojewódzkim Zbigniewem Szczygłem w październiku 2014 r. w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju dawała podstawy do nadziei, że jest całkowicie realna szansa na uzupełnienie programu. Jako warunek konieczny umieszczenia w nim obwodnicy nasi rozmówcy wskazali prowadzenie konsekwentnego lobbingu na rzecz tej inwestycji - przybliża Wojciech Murdzek, były prezydent miasta, obecny radny powiatowy. - Ponieważ nie są podawane żadne informacje o ewentualnych krokach w tej sprawie podejmowanych przez obecne władze Miasta i Powiatu, dla uniknięcia błędu zaniechania, proponuję podjęcie pozytywnego działania na rzecz budowy obwodnicy. Mam nadzieję, że skłoni to do większej aktywności przedstawicieli rządzącej Świdnicą koalicji SLD- PO - dodaje.

Zarzuty bierności już odpiera nowa prezydent.

- Nieprawdą jest, jak sugeruje Wojciech Murdzek, że obecne władze Świdnicy i koalicja SLD-PO nic nie robią na rzecz budowy obwodnicy naszego miasta. Właściwe kroki w tej sprawie zostały poczynione tuż po objęciu prezydentury przez Beatę Moskal-Słaniewską, w pierwszej połowie grudnia 2014. Wtedy to odbyło się m.in. spotkanie z posłami ziemi świdnickiej Teresą Świło i Robertem Jagłą, którego tematem był lobbing w rządzie polskim na rzecz obwodnicy świdnickiej. Ponadto 16 grudnia ub. roku prezydent Beata Moskal-Słaniewska wystosowała pismo w sprawie budowy obejścia południowo-zachodniego miasta Świdnicy w ciągu drogi krajowej nr 35 do Prezes Rady Ministrów Ewy Kopacz, apelując o dopisanie budowy obwodnicy Świdnicy do listy zadań inwestycyjnych Programu, planowanych do realizacji w perspektywie finansowej UE 2014-2020. Pisma w tej sprawie do premier Kopacz zostały przekazane również za pośrednictwem posłów Teresy Świło i Roberta Jagły - przybliża Ewa Dryhusz, rzecznik prasowy UM Świdnica.

- Podobne pismo, którego celem był apel w sprawie budowy obwodnicy Świdnicy wystosowaliśmy również także do minister infrastruktury i rozwoju infrastruktury Marii Wasiak – informuje wiceprezydent Marek Suwalski.

W miniony piątek, 9 stycznia, prezydent Beata Moskal-Słaniewska wraz ze swoim zastępcą Markiem Suwalskim spotkali się we Wrocławiu z wicemarszałkiem Jerzym Michalakiem oraz Wojciechem Zdanowskim, dyrektorem Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego. Przedmiotem spotkania była infrastruktura drogowa Świdnicy, w tym szczególnie obwodnica. Podczas spotkania wicemarszałek zapewnił, że sprawę świdnickiej obwodnicy traktuje priorytetowo i Urząd Marszałkowski włączy się formalnie w sprawę.

- Zdumiewające jest, że Wojciech Murdzek i Wspólnota Samorządowa Ziemi Świdnickiej zarzucają opieszałość i zaniechania komuś, kto zaledwie miesiąc temu przejął po nim zarządzanie Świdnicą, skoro przez 12 lat będąc prezydentem Świdnicy i mając sprzyjającą sytuację (koalicję z ugrupowaniem rządzącym Polską), nie był w stanie doprowadzić do budowy tej ważnej dla miasta drogi. Niemniej jednak cieszę się, że podjął działania w tej sprawie teraz i w ramach trwających konsultacji Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 zachęca mieszkańców Świdnicy do podpisania apelu w sprawie budowy obwodnicy świdnickiej. Ja także zachęcam mieszkańców do podpisywania się pod tym dokumentem i chcę uspokoić ich oraz Pana Wojciecha Murdzka, że nie są to jedyne działania, jakie w tej sprawie prowadzimy – mówi prezydent Świdnicy Beata Moskal-Słaniewska.

Na czym polegać ma nasza rola w walce o obwodnicę?

Do 30 stycznia należy podpisać dokument, którego wzór znajduje się na stronie internetowej MIiR pod adresem: http://www.mir.gov.pl/aktualnosci/Transport/Strony/Konsultacje_PBDK_2014_2023.aspx

Następna szansa na realizację budowy południowej obwodnicy będzie dopiero za 9 lat.

****

Z inicjatywy Wspólnoty Samorządowej Ziemi Świdnickiej w 2010 roku zebrano 3798 podpisów osób popierających budowę obwodnicy, które trafiły do Ministra Infrastruktury. Celem tych działań było umieszczenie tej niezwykle ważnej inwestycji właśnie w Programie Budowy Dróg Krajowych (wówczas na lata 2011-2015). Niestety, te działania nie dały pożądanego rezultatu, pomimo spełnienia wszystkich kryteriów i faktu, że wskaźnik natężenia ruchu był znacznie wyższy od wskaźników w projektach, które na tej liście się znalazły. Nie wzięto także pod uwagę, że inwestycja ta jest w zaawansowanej fazie przygotowań, a argumenty przemawiające za jej budową są niepodważalne. GDDKiA we Wrocławiu ma opracowaną pełną koncepcję obwodnicy i w lutym 2010 r. uzyskana została decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Nasze działanie było skuteczne, gdyż między innymi właśnie dzięki niemu, zrealizowano „małą obwodnicę”. Ponadto, na zakończenie ubiegłej kadencji udało się umieścić budowę obwodnicy Świdnicy w Kontrakcie Terytorialnym, warunkiem wykorzystania tego faktu jest obecność zadania w Programie Budowy Dróg Krajowych.

O planach realizacji obwodnicy południowej w wideo z otwarcia małej obwodnicy Świdnicy mówią Wojciech Murdzek i Jerzy Tutaj:

 

 

oprac. mm

 

Dodaj komentarz

Komentarze (0)