Obiecanki cacanki: Świdnica bez obwodnicy płd.-oświadczenie posła

czwartek, 27.8.2015 09:14 9353 11

Niestety, pomimo deklaracji premier Ewy Kopacz jeszcze w maju o tym, że pieniądze na budowę południowej obwodnicy miasta znajdą się w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych dziś wiadomo już, że tak się nie stanie.

Według serwisu samorządowego, który opublikował spis obwodnic, które zostaną zbudowane w latach 2014-2023 Świdnicy wśród 57 inwestycji zabrakło.

- Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23 jest szacowany na 107 mld zł; wybudujemy 3,9 tys. km autostrad i dróg szybkiego ruchu - zapowiedziała w środę premier Ewa Kopacz. Powstanie 57 obwodnic, na utrzymanie dróg trafi 48 mld zł, a na modernizację ok. 5 mld zł.

Przypomnijmy:

Jeszcze w grudniu 2014 r. do konsultacji społecznych został skierowany Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. W obecnej jego wersji nie znalazła się południowa obwodnica Świdnicy. Zadanie to ma ogromną wagę w wykluczeniu ruchu tranzytowego ze Świdnicy. Koszt realizacji  wyceniono na ponad 500 mln. zł.

Z inicjatywy Wspólnoty Samorządowej Ziemi Świdnickiej w 2010 roku zebrano 3798 podpisów osób popierających budowę obwodnicy, które trafiły do Ministra Infrastruktury. Celem tych działań było umieszczenie tej niezwykle ważnej inwestycji właśnie w Programie Budowy Dróg Krajowych (wówczas na lata 2011-2015). Niestety, te działania nie dały pożądanego rezultatu, pomimo spełnienia wszystkich kryteriów i faktu, że wskaźnik natężenia ruchu był znacznie wyższy od wskaźników w projektach, które na tej liście się znalazły. Nie wzięto także pod uwagę, że inwestycja ta jest w zaawansowanej fazie przygotowań, a argumenty przemawiające za jej budową są niepodważalne. GDDKiA we Wrocławiu ma opracowaną pełną koncepcję obwodnicy i w lutym 2010 r. uzyskana została decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Nasze działanie było skuteczne, gdyż między innymi właśnie dzięki niemu, zrealizowano „małą obwodnicę”. Ponadto, na zakończenie ubiegłej kadencji udało się umieścić budowę obwodnicy Świdnicy w Kontrakcie Terytorialnym, warunkiem wykorzystania tego faktu jest obecność zadania w Programie Budowy Dróg Krajowych.

9 stycznia, prezydent Beata Moskal-Słaniewska wraz ze swoim zastępcą Markiem Suwalskim spotkali się we Wrocławiu z wicemarszałkiem Jerzym Michalakiem oraz Wojciechem Zdanowskim, dyrektorem Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego. Przedmiotem spotkania była infrastruktura drogowa Świdnicy, w tym szczególnie obwodnica. Podczas spotkania wicemarszałek zapewnił, że sprawę świdnickiej obwodnicy traktuje priorytetowo i Urząd Marszałkowski włączy się formalnie w sprawę. Do 30 stycznia należało podpisać dokument konsultacji społecznych. Spośród ok. 40 tysięcy wniosków złożonych do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, aż 6 tysięcy dotyczyło drogi krajowej nr 8, a ponad 4 tysiące obwodnicy Świdnicy.

***

OŚWIADCZENIE

Świdnicka obwodnica jeszcze nie przegrała!

Zaprezentowana wczoraj przez premier Ewę Kopacz imponująca lista planowanych krajowych inwestycji drogowych, niestety mało optymistycznie ukazuje sprawę obwodnicy Świdnicy. Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23, szacowany na 107 mld zł zakłada wybudowanie 3,9 tys. km autostrad i dróg szybkiego ruchu oraz 57 obwodnic. Na utrzymanie dróg zaplanowane jest 46,8 mld zł, na modernizację zaś ok. 5 mld zł.

Nie ukrywam, że czekaliśmy na ten program z nadzieją, że zgodnie z deklaracjami, znajdzie się w nim również obwodnica Świdnicy. Inwestycja, o którą zabiegaliśmy m.in. w Ministerstwie Infrastruktury, wspólnie z innymi parlamentarzystami, jak i władzami miasta oraz powiatu,. Konieczność jej powstania akcentowaliśmy też w różnych jednostkach administracji państwowej. Wspólnie też zbieraliśmy podpisy, a aktywnie działając, zmobilizowaliśmy ponad 4 tysiące mieszkańców naszego regionu.

Przeglądając listę planowanych obwodnic, które znalazły się w Programie Budowy Dróg Krajowych ma lata 2014 – 23, czułem rozczarowanie, bo wielokrotnie zapewniano nas, że świdnicka inwestycja spełnia wszelkie kryteria, aby uwzględniono ją w konstruowanym rządowym programie.

Jednak jego ostateczny kształt, ze względu na aktualne możliwości finansowe, uwzględnia przede wszystkim inwestycje, które mają wyższy stopień zaawansowania prac planistycznych i dokumentacyjnych nad nimi, czyli takie, na które już wydatkowano spore środki.

Trzeba przyznać, że obwodnica Świdnicy, w porównaniu np. z obwodnicą Wałbrzycha, czy Głogowa, w kwestii dokumentacji, ma jeszcze sporo braków, których eliminacja pociąga za sobą koszty dodatkowe. Dlatego z całym zaangażowaniem nadal będę zabiegał o to, aby projekt świdnickiej obwodnicy dopracować, by móc walczyć o realizację inwestycji w najbliższym możliwym terminie.

Dziękuję wszystkim, którzy swoimi podpisami poparli projekt budowy obwodnicy Świdnicy. Jestem przekonany, że nasze obywatelskie zaangażowanie zostanie dostrzeżone i w efekcie naszych starań obwodnica jednak powstanie.

 

Z poważaniem

Robert Jagła

Poseł na Sejm RP

Przeczytaj komentarze (11)

Komentarze (11)

borek czwartek, 03.09.2015 10:00
Co za idiota jeszcze wierzy w to co obiecuje Kopacz.
czwartek, 27.08.2015 09:40
Bo za czasów Murdzka Świdnica się liczyła. To właśnie te...
Ryjec piątek, 28.08.2015 18:14
Bajeczki opowiadasz za czasów P M pieniądze szły ale na...
niedziela, 30.08.2015 13:47
hahah liczyła się gdzie? i co z tego mamy...
czwartek, 27.08.2015 21:29
Nie będzie S8 do Kłodzka - znowu nas wykiwali
czwartek, 27.08.2015 19:28
Po pierwsze co wam KURDUPEL Jagła teraz może powiedzieć przed...
czwartek, 27.08.2015 17:20
A dlaczego nasza dokumentacja ma sporo braków w porównaniu z...
Alicja czwartek, 27.08.2015 10:46
Mamy nową prezydent ?
czwartek, 27.08.2015 09:41
Niestety mamy panią prezydent z SLD, która się w kraju...
czwartek, 27.08.2015 10:08
Zobaczyli że nowa prezydent robi ze Świdnicy dziurę, to po...
czwartek, 27.08.2015 10:17
Ciekawe jakie jeszcze inwestycje ominą Świdnicę?