komunikaty.doba.pl
wesele.doba.pl
PKS
MPK
LOTTO

wtorek, 12 grudnia 2017

Dagmary, Aleksandra

Prelekcja historyczna "B-17G Y-46697 - ocalić od zapomnienia"

wtorek, 10.10.2017 14:18 , komentarze: 0 , odsłony: 139
kategorie artykułu:

Podczas Święta Dyni w Wierzbnej, które zaplanowane zostało na sobotę, 14 października będzie można także usłyszeć o historii samolotu bombowego Boeing B-17G-60-DL Y-46697 oraz o poszukiwaniach jego szczątków. Na kolejna historuczną prelekcję zaprasza Żarowska Izba Historyczna.

Dnia 22 marca 1945 roku, amerykańska latająca forteca, czyli samolot bombowy Boeing B-17G-60-DL o numerze taktycznym Y-46697, należący do 15. Armii Powietrznej USA (429. szwadron II grupy bombowej), wracał z wyjątkowo niebezpiecznej misji, jaką było bombardowanie niemieckiej rafinerii Ruhland koło Drezna. Maszyna pilotowana przez pilota porucznika Johna W. Pierika, została poważnie uszkodzona przez niemiecką artylerię przeciwlotniczą i obrała kurs na radzieckie lotniska koło Brzegu i Nysy. Niestety nigdy tam nie doleciała. W okolicach Świdnicy samolot zaatakowany został najprawdopodobniej omyłkowo przez trzy radzieckie samoloty myśliwskie P-39 Airacobra. Wedle innych przekazów B-17G, strącony został przez myśliwiec niemiecki. Palący się niczym pochodnia amerykański bombowiec runął na pola w pobliżu ówczesnej miejscowości Würben (dzisiaj Wierzbna w gminie Żarów). Katastrofę przeżyło sześciu spośród dziesięciu lotników US Air Force, którzy trafili do niewoli niemieckiej, a po zakończeniu wojny powrócili do swoich domów. Do dzisiaj zaginieni w akcji pozostają: pierwszy pilot - porucznik John W. Pierik, drugi pilot - porucznik Robert W. Steele, nawigator - porucznik Harold A. Taylor, bombardier - porucznik John P. Yatsco. Również do dzisiaj nieznane pozostaje miejsce ich pochówku. Groby amerykańskich lotników bezskutecznie poszukiwano jak do tej pory w Szczawnie Zdroju. Na miejscu katastrofy odnaleziono dotychczas wiele elementów wspomnianego samolotu, które dzisiaj można oglądać na wystawie w Żarowskiej Izbie Historycznej. Wśród nich są łuski i pociski ciężkich karabinów maszynowych Browning M2 (sygnowane literami LC i wyprodukowane w zakładach zbrojeniowych Lake City Army Ammunition Plant w Independence, Missouri), drobne elementy urządzeń pokładowych, fragmenty poszycia kadłuba oraz instalacji tlenowej. Niektóre elementy przedstawiają formę zbrylonego w czasie pożaru aluminium. Do najciekawszych przedmiotów należą kontrolki z kokpitu pilotów (m.in. pokazujące stan położenia klap komory bombowej), tabliczka znamionowa prostownika mocy PP-51/APQ-9 wchodzącego w skład urządzenia radarowego AN/APQ-9, wyprodukowanego przez Hudson American Corporation, zaciski węża wyprodukowane przez firmę Wittek Manufacturing Co., Chicago - Ilinois oraz odbiornik ANB-H-1 wyprodukowany przez firmę Western Electric Manufacturing Company, New York, który pierwotnie zamontowany był w lotniczym hełmofonie (typ A-11).

SERDECZNIE ZAPRASZAMY na prelekcję historyczną "B-17G Y-46697 - ocalić od zapomnienia", która odbędzie się pod "Skałką" w Wierzbnej 14 października 2017 roku, godz. 18:00.

 

 

Wasze komentarze

wczoraj, 19 godz temu
wczoraj, 20 godz temu
wczoraj, 20 godz temu
wczoraj, 20 godz temu
wczoraj, 21 godz temu
wczoraj, 22 godz temu
wczoraj, 23 godz temu
niedziela, 10.12.2017 17:24
niedziela, 10.12.2017 09:10
sobota, 9.12.2017 09:56
sobota, 9.12.2017 09:55
Mati Autogaz
Mati Autogaz
Eldomik serwis AGD
Eldomik serwis AGD
Bezpłatna KOLONOSKOPIA
Bezpłatna KOLONOSKOPIA
TAXI Świdnica
TAXI Świdnica
Auto Max
Auto Max
Nadleśnictwo Świdnica
Nadleśnictwo Świdnica
Skład opału Agro
Skład opału Agro
SKLEP OGRODNICZY
SKLEP OGRODNICZY
Basen Fitness Aquarius
Basen Fitness Aquarius
Muzeum Techniki
Muzeum Techniki
Miral
Miral
Wymarzone wesele
Wymarzone wesele
Przedszkole Abrakadabra
Przedszkole Abrakadabra
Cukiernia Kasia
Cukiernia Kasia
Muzeum Broni
Muzeum Broni
Kino Cinema3D
Kino Cinema3D