Studniówka prezydent, czyli dokończenie dzieła poprzednika

piątek, 20.3.2015 09:40 18720 12

19 marca, dokładnie po 101 dniu urzędowania na stanowisku prezydenta, Beata Moskal-Słaniewska wraz ze swoimi zastępcami oraz dyrektorem  Departamentu Komunikacji Urzędu Miejskiego w Świdnicy Maciejem Glebą podczas objazdu w towarzystwie lokalnych mediów przedstawiła kontynuowane po Wojciechu Murdzku inwestycje oraz swoje własne a także plany na przyszłość dotyczące rozwoju miasta.

ULICA SIKORSKIEGO

Zakres inwestycji obejmuje przebudowę ulicy Władysława Sikorskiego obejmujący pętlę autobusową oraz przebudowę przepustu i drogi gminnej prowadzącej do ulicy Nad Potokiem. Remont obejmie ulicę od strony ronda "Solidarności" do ulicy Langiewicza. Łączne koszty finansowe to ponad 5 milionów złotych. Partycypuje oprócz miasta w nich Gmina Świdnica oraz Województwo Dolnośląskie.

- Jest to najważniejsza w tym roku inwestycja drogowa dla, której zawsze brakowało nam pieniędzy zewnętrznych. Za około półtora tygodnia rozpoczną się pierwsze prace- mówiła prezydent Beata Moskal-Słaniewska.

ULICA KLICZKOWSKA

Zadanie przebudowy ulicy Kliczkowskiej na wysokości skrzyżowań z ulicą Kopernika i Wrocławska, budowa nowych miejsc parkingowych, montaż nowego oświetlenia, wyznaczenie ścieżek rowerowych, oraz przebudowa ronda tak, aby udrożnić korytarz drogowy - te wszystkie prace mają zakończyć się najpóźniej pod koniec maja 2015 roku. Całość inwestycji rozpoczęta jeszcze w listopadzie kosztować będzie ponad 5,5 miliona złotych z czego wkład miasta to 15 %.

- Chcemy udrożnić całą drogę tak, aby zajmujące dawne tereny fabryki ŚFUP firmy, które jeżdżą po tej ulicy ciężkim sprzętem miały dogodne warunki do rozwoju swojego biznesu. Nie pozostaje bez znaczenia również komfort mieszkańców- mówił Maciej Gleba, dyrektor  Departamentu Komunikacji.

NOWE MIESZKANIA: ULICA WESTERPLATTE I ROBOTNICZA

- Polityka mieszkaniowa miasta od wielu lat była odłożona. Nie budowało się nowych budynków a na liście oczekujących jest w tej chwili 300 rodzin. Adaptacja pomieszczeń w jednym z budynków po fabryce Dolmeb jest krokiem milowym i początkiem zmian, które chcemy wprowadzić - komentowała prezydent. 

Remont budynku zakończy się oddaniem do użytku nowych lokatorów około 30 mieszkań: jedno- i dwupokojowych, o wielkości około 35-50 metrów kwadratowych. Będą to mieszkania komunalne, nie przeznaczone do prywatyzacji. W zamyśle dostaną je osoby, które mieszkają samotnie w dużych mieszkaniach, nie stać ich na utrzymanie, ogrzewanie. Będą musiały zdać zajmowane kwaterunki, które docelowo zostaną sprzedane na wolnym rynku.

Przy ulicy Robotniczej, w miejscu gdzie stoi już jeden budynek powstaną 24 mieszkania socjalne. Na ten cel miasto chce wziąć kredyt z Banku Gospodarki Krajowej (w tym roku ma zostać wykonany projekt, w przyszłym ma być realizowany).

PLAC TYSIĄCLECIA

„Zagospodarowanie skweru na pl.1000-lecia PP” to projekt zgłoszony i zaplanowany w ramach budżetu obywatelskiego. Kwota przeznaczona na finansowanie zadania w 2015 wynosi  600 tys. zł.

2 marca 2015 roku odbyły się konsultacje władz miasta i pracowników Urzędu Miejskiego z zespołem osób m.in. architektami, urbanistami, konstruktorami i artystami - mieszkańcami Świdnicy.

Na spotkaniu omówiono konieczny zakres rewitalizacji skweru i spisano wstępne założenia do prac projektowych:

- zachować układ historyczny terenu, łącznie z fontanną i układem dwu poziomowym,

- wykonać korektę istniejących nasadzeń, zachować istniejące cisy pod ochroną

- wprowadzić nowe nasadzenia, zimozielone i kolorowe,

- wykonać oświetlenie terenu,

- alejki należy wykonać z nawierzchnią utwardzoną naturalną z obrzeżami,

- obelisk: przenieść w inne miejsce lub pozostawić jako miejsca,

- utworzyć pas zieleni izolacyjnej od strony Al. Niepodległości,

- możliwe jest wykonanie dodatkowej alejki od strony Garbarskiej -  w miejscu wydeptanego duktu.

Następnym etapem będzie zlecenie wykonania dokumentacji projektowej, a kolejnym realizacja. Rozpoczęcie robót budowlanych nastąpi jeszcze w tym roku.

ULICA BYSTRZYCKA I WESTERPLATTE

- Jest to jedna z największych inwestycji prowadzonych w Świdnicy. Moim zdaniem o 10 lat za późno. Straciliśmy przez brak działek budowlanych wielu inwestorów, którzy wybrali gminy ościenne - mówiła prezydent Świdnicy.

W 2011 r. został opracowany projekt budowlany na realizację powyższego zadania obejmujący budowę dróg oraz sieci infrastruktury podziemnej. Zadanie obejmuje obszar przeznaczony w Miejskim Planie Zagospodarowania Przestrzennego pod zabudowę mieszkalno – usługową w rejonie ulic Bystrzycka – Westerplatte ograniczonych od wschodu ul. Westerplatte, od północy ul. Kasztanową, od zachodu  ul. Bystrzycką, od południa ul. Bystrzycką i granicą administracyjną miasta. Celem miasta jest uzbrojenie terenów pod budownictwo jednorodzinne, zabudowę szeregową i wielorodzinną tak aby umożliwić mieszkańcom pozostanie na terenie miasta. Powierzchnia zabudowy dla całości tego terenu wynosi 69,2 ha.

W sumie powstanie około 100 działek budowlanych po 10, 15 arów każda.

PRZEBUDOWA ULICY KRASZOWICKIEJ, PRZYJAŹNI ORAZ WAŁBRZYSKIEJ

Przebudowa ul. Wałbrzyskiej (droga wojewódzka nr 379) na odcinku od granic administracyjnych miasta Świdnicy do skrzyżowania z ul. Jana Kochanowskiego (droga powiatowa 3396D) wraz z budową ronda.

W 2014 zostało podpisane porozumienie pomiędzy Województwem Dolnośląskim, Gminą Miasto Świdnica i Powiatem Świdnickim na mocy którego ustalono udział poszczególnych samorządów:

Województwo Dolnośląskie – 65%

Gmina Miasto Świdnica – 25%

Powiat Świdnicki – 10 %

W 2014 roku zlecono przygotowanie nowego projektu budowlanego. Projekt zakłada przebudowę odcinka od ul. Słowiańskiej do ul. Korczaka z podziałem na dwa etapy. Etap I – od mostu do ul. Korczaka i Etap II – od ul. Słowiańskiej do mostu na potoku Witoszówka. Dla etapu I zapewnione jest finansowania na podstawie podpisanego w 2014 roku porozumienia. Finansowanie etapu II jest w fazie uzgodnień z DSDiK. Zgodnie z porozumieniem Etap I ma być zrealizowany do końca bieżącego roku.

W ramach etapu I przewidziane jest:

- rozbiórka mostu i budowa nowego obiektu,

- budowa ronda na skrzyżowaniu ulic Polna Droga, Jana Kochanowskiego, Wałbrzyska
- budowa chodnika o nawierzchni z kostki betonowej

- budowa dwukierunkowej ścieżki rowerowej o nawierzchni asfaltowej

- budowa i przebudowa oświetlenia (oprawy oświetleniowe z źródłami LED)

- budowa i przebudowa kanalizacji deszczowej,

- przebudowa sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej

- przebudowa i zabezpieczenie sieci teletechnicznych

- remont nawierzchni jezdni

Remont ma zacząć się na początku wakacji.

Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 379 w Świdnicy

W 2014 roku Gmina Miasto Świdnica zgłosiło zadanie dotyczące przebudowy ul. Wałbrzyskiej na odcinku od ul. Leśnej do ul. Mickiewicza  do „Dolnośląskiego programu przebudowy i remontów dróg wojewódzkich”.

Projekt został zakwalifikowany i będzie realizowany w 2015 roku. Jest to kontynuacja remontu jaki wykonała DSDiK w latach poprzednich na odcinku od ul. Niecałej do ul. Leśnej. Zakłada się, że zostanie przebudowana jezdnia o nawierzchni z kostki kamiennej ul. Wałbrzyskiej na długości 160 mb. Zostanie wzmocniona podbudowa i położona nowa nawierzchnia bitumiczna. W ramach programu Województwo Dolnośląskie i Gmina Miasto Świdnica wspólnie zrealizują inwestycje, miasto będzie pełnić rolę lidera, przygotuje projekt przebudowy, wyłoni wykonawcę i rozliczy inwestycję. Wstępny koszt przebudowy to 365 000 zł, podział finansowy to 50% GMŚ i 50% WD.

Przebudowa ul. Przyjaźni w Świdnicy

W budżecie na 2015 rok znalazły się środki na przygotowanie projektu przebudowy ul. Przyjaźni. Przyczyną rozpoczęcia działań projektowych był przede wszystkim zły stan techniczny nawierzchni jezdni, problemy z odprowadzeniem wód opadowych, wypadająca kostka kamienna na dojeździe do mostu, deformacje nawierzchni na moście oraz brak skrajni pionowej na wiadukcie kolejowym przy skrzyżowaniu z ul. Słowiańską.  Biorąc pod uwagę, że ulica ta służy dojściu do kościoła szczególnie ważne jest aby chodniki znajdowały się po obu stronach jezdni. Zakres przebudowy będzie obejmował:

- remont nawierzchni na moście,

- zmiana kąta najazdu na most w celu wyeliminowania wypadania kostki kamiennej z nawierzchni ulicy przed mostem

- odnowienie balustrad na moście

- przebudowa jezdni

- przebudowa chodników

- przebudowa oświetlenia

- przebudowa kolidującej sieci uzbrojenia podziemnego

- obniżenie poziomu jezdni pod wiaduktem w celu zwiększenia światła wiaduktu

-przebudowa skrzyżowania ul. Śląskiej i Słowiańskiej

Przebudowa ul. Kraszowickiej

Ulica Kraszowicka jest drogą podstawowego układu drogowego w Świdnicy, dlatego też szczególnie ważny jest jej stan techniczny.  Obecnie jezdnia jest mocno zniszczona, brak jest ścieżki rowerowej, oświetlenia na odcinku od ul. Torowej w kierunku granic miasta, konieczna jest budowa kanalizacji deszczowej, przystanek przy ul. Chłopskiej zorganizowany jest przy poboczu gruntowym. Dodatkowa droga ta była mocno uszkodzona podczas powodzi w 1997 roku. Wykonane prace po powodzi ograniczały się do naprawy zniszczeń, ale już nie do zabezpieczenia nabrzeża przed przyszłymi powodziami. Biorąc to pod uwagę w roku bieżącym przeznaczono środki na przygotowanie technicznej na przebudowę ul. Kraszowickiej w całym przebiegu tj. na długości 2,6 km. Przewiduje się ze względu na rozmiar inwestycji podział na etapy:

I etap – Od ul. Bystrzyckiej (od strony ul. Westerplatte) do ul. Chłopskiej

II etap – Pomiędzy przejazdami kolejowymi na nieczynnej linii kolejowej nr 285.

III etap – Od ul. Torowej od ul. Bystrzyckiej (w kierunku granic miasta)

Główne założenia:

- przebudowa jezdni

- budowa chodnika po prawej stronie w etapie I

- budowa i przebudowa oświetlenia ulicznego

- budowa nowych zatok autobusowych

- budowa ścieżek rowerowych

- budowa i przebudowa kanalizacji deszczowej

- przebudowa dwóch przejazdów kolejowych

- wzmocnienie korpusu drogowego na odcinku ul. Kraszowickiej przylegającej bezpośrednio do rzeki.

Jak podekreślała podczas spotkania prezydent Beata Moskal-Słaniewska te inwestycje, które zostały pokazane należą do tych najważniejszych i największych. Tych wiele mniejszych, równie istotnych dla mieszkańców dopiero się zacznie lub trwają konsultacje.

- Nie ukrywam, że moim wielkim marzeniem jest remont ulicy Niepodległości. W tej chwili kostka, która jest położona stanowi niebezpieczeństwo dla kierowców, ale również oddziałowuje negatywnie na fundamenty katedry. To jednak już w przyszłości - dopowiedziała prezydent. 

 

Przeczytaj komentarze (12)

Komentarze (12)

ja niedziela, 22.03.2015 18:53
ależ ta baba jest wstrętna fuuuuuuuuuuuuuuuuuu
gosc piątek, 20.03.2015 16:01
Czy na 200 dni urzędowania tez będzie przejazdzka,czy z tym...
piątek, 20.03.2015 20:01
Jeśli tylko będą przedstawiać swoje osiągnięcia i plany to to...
piątek, 20.03.2015 22:03
Mam nadzieję,że to była ostatnia przejazdżka tego pana,bo chyba już...
trochę uczciwości piątek, 20.03.2015 10:27
Ale czym się chwalimy? Przecież przebudowa Sikorskiego - projket Mudzka,...
piątek, 20.03.2015 13:55
Ten wasz Mudzek to bardzo pracowity gość , projektuje ,...
obiektywny piątek, 20.03.2015 19:39
O porażce Murdzka zadecydowało lenistwo. Nie chciało się iść na...
piątek, 20.03.2015 21:58
Negatywne oceny są jedynie od tych co utracili korytka.Władza będzie...
piątek, 20.03.2015 22:10
Bo dawno się przepracował i w niewłaściwym celu.
piątek, 20.03.2015 10:41
Żartujesz chyba? To musieliby przyznać że decyzje Mudzka nie były...
Magda piątek, 20.03.2015 10:45
Dlaczego Straż Miejska nie zajmie się właścicielami i ich psami...
piątek, 20.03.2015 10:49
Władze są teraz zajęte robieniem sobie kampanii wizerunkowej, jak widzisz...