komunikaty.doba.pl
wesele.doba.pl
PKS
MPK
LOTTO

piątek, 24 listopada 2017

Flory, Emmy

Zabytkowa odśnieżarka kolejowa z Kłodzka przekazana do Jaworzyny Śl.

środa, 13.9.2017 13:21 , komentarze: 0 , odsłony: 455
kategorie artykułu:

W roku 2016 Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej oraz Mogileńskie Stowarzyszenie Sympatyków Kolei w Mogilnie wystąpiło do Zarządu Spółki  PKP Polskie Linie Kolejowe  S.A. z wnioskiem o przekazanie do celów muzealnych odśnieżarki mechanicznej typu OM-3A nr 71 znajdującej się na stanie Zakładu Linii Kolejowych w Wałbrzychu, sekcji Kłodzko. Zarząd wyraził zgodę i przekazał pojazd do celów muzealnych. Będzie to  pierwsza tego typu maszyna odśnieżna w rękach pasjonatów kolei. 

Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej oraz Muzeum Transportu Kolejowego Bocznicy Pastuchów (w organizacji) jest zarządcą gminnej bocznicy kolejowej Jaworzyna Śląska – Pastuchów o długości 4,800 km na, której to pozyskany pojazd będzie czynnym eksponatem, a w razie opadów śniegu będzie wykorzystywany zgodnie z przeznaczeniem. 

Załadunek i transport pojazdu odbędzie się w dniu 16 września  na terenie stacji PKP Kłodzko Główne.

Trochę historii:

Producent pojazdu typu OM-3A: Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe „Skalmierzyce” Przedsiębiorstwo Państwowe w Skalmierzycach (obecnie przedsiębiorstwo „SKAMO” w Nowych Skalmierzycach) w tatach produkcji: 1970 - 1980.

Budowa:

Odśnieżarka mechaniczna OM-3A nr 71 jest samojezdna odśnieżarka służąca do oczyszczania rozjazdów i torów stacyjnych ze śniegu. Jako układ nośno – jezdny adoptowano podwozie samochodu STAR 28. Dla przystosowania wymienionego podwozia do jazdy po torach kolejowych, zastąpiono koła ogumione samochodu, kołami kolejowymi o średnicy tocznej 700 mm. Celem przystosowania odśnieżarki do wymogów stawianych pojazdom poruszającym się po torach kolejowych, a także celem utrzymania niskich prędkości roboczych, niezbędnych przy odśnieżaniu skonstruowano reduktor – nawrotnice usytuowana pomiędzy silnikiem, a przekładnia główna odśnieżarki. Nawrotnica pozwala na jazdę odśnieżarka OM – 3A w obydwu kierunkach z prędkością transportowa do 40 km/h.w przód i 30 km/h w tył. Zespół odśnieżający składa się z wirnika szczotkowego, ślimakowego przenośnika, wirnika łopatkowego i wyrzutnika śniegu zakończonego ruchoma dysza wylotowa. Do napędu układu odśnieżającego wykorzystano silnik Leyland SW 400 o mocy 125 KM. W celu szerszego wykorzystania pojazdu przez okres całego roku dokonano adaptacji odśnieżarki na wózek motorowy. Wózek motorowy OMW- 3A przewidziany jest przede wszystkim, jako środek transportu wszystkich materiałów potrzebnych do budowy i utrzymania nawierzchni linii kolejowych PKP, oraz jako źródło napędu przyczepy PWM-10.

Odśnieżarki mechaniczne  z rodziny OM-3 dostarczane były dla PKP w dwóch odmianach: OM-3A oraz OMW-3A.  Odmiana OMW-3A  w odróżnieniu od OM-3 A różniła się tym, że zespół odśnieżający (szczotka) mogła być odłączana od wózka motorowego. Ogółem szacuje się, że dla PKP dostarczono ponad 100 szt. odśnieżarek OM-3A  oraz ponad 100 szt. OMW-3A. Ostatni egzemplarz OMW-3A został dostarczony w 1980 roku z numerem fabrycznym 237 lub 238 (dostępne materiały podają różne dane).  W sezonie zimy 1978/1979  PKP dysponowała ogółem 203 szt. odśnieżarkami OM -3A/OMW-3A. Obecnie ( na dzień 1 września 2017 r. )  na stanie inwentarzowym jest 19 szt. tych maszyn (9 szt. OM-3A i 10 szt. OMW-3A). Z uwagi na stan techniczny tych maszyn do sezonu zimowego przewiduje się przygotowanie 12 szt. odśnieżarek tego typu.  Planowane jest sukcesywne wyłączanie z eksploatacji tych maszyn i ich kasacje. Zakłada się, że ostanie egzemplarze tych maszyn eksploatowane będą tylko do końca 2020 roku.  Maszyny te zastępowane są szczotkowymi przystawkami do wózków motorowych typu WM-15”.

Podstawowe dane techniczne odśnieżarki OM-3A:

Długość: 9400 [mm]
Szerokość: 2600 [mm]
Wysokość pługa od główki szyny: 2800 [mm]
Masa: 7,9 T
Typ hamulca: Hydrauliczny (samochodowy)
Średnica kół jezdnych: 700 [mm]
Prędkość transportowa maksymalna w przód 40 km/h
Prędkość transportowa maksymalna w tył 30 km/h
Silnik napędowy: Wysokoprężny typ: S530A1
· moc 100 KM
· obroty nominalne 2600 obr/min
lub Benzynowy typ: S47A
· moc 105 KM
· obroty nominalne 3000 obr/min
Instalacja elektryczna:
· akumulator 2 x 12V 136Ah
· rozrusznik 02-9175.04 2,94 kW
· prądnica P20K
Zespół roboczy:
Wydajność: 1200 m3
Szybkość robocza: 1-5 km/h
Szerokość pasa odśnieżającego: 2300 [mm]
Silnik: Leyland SW-400
· moc 125 KM
· obroty nominalne 2400 obr/min
Układ hydrauliczny Ciśnienie 90 kG/cm2

 

Wasze komentarze

środa, 22.11.2017 09:58
poniedziałek, 13.11.2017 09:07
poniedziałek, 20.11.2017 15:14
poniedziałek, 20.11.2017 09:26
7
niedziela, 19.11.2017 10:22
środa, 15.11.2017 08:30
4
wtorek, 14.11.2017 11:51
2
poniedziałek, 13.11.2017 08:29
niedziela, 12.11.2017 11:05
4
TAXI Świdnica
TAXI Świdnica
Mati Autogaz
Mati Autogaz
Muzeum Broni
Muzeum Broni
Basen Fitness Aquarius
Basen Fitness Aquarius
Muzeum Techniki
Muzeum Techniki
Auto Max
Auto Max
Nadleśnictwo Świdnica
Nadleśnictwo Świdnica
Skład opału Agro
Skład opału Agro
Przedszkole Abrakadabra
Przedszkole Abrakadabra
Wymarzone wesele
Wymarzone wesele
Kino Cinema3D
Kino Cinema3D
Cukiernia Kasia
Cukiernia Kasia
Eldomik serwis AGD
Eldomik serwis AGD
Bezpłatna KOLONOSKOPIA
Bezpłatna KOLONOSKOPIA
Miral
Miral
SKLEP OGRODNICZY
SKLEP OGRODNICZY